Roční profil
Za uplynulý týden se nám potvrdila prognóza z minulého článku, kdy jsem psal, že trh je spíše nastaven na překonání maxim a pokračování v růstu. Nicméně stále čekáme na ten prudký pohyb, který by měl dříve nebo později přijít, protože trh je už poměrně dlouhou dobu relativně v klidu a jde téměř do strany. Trh tedy rostl, ale jen opatrně a kromě tohoto nepatrného růstu se za tento týden nic moc nedělo. Co se týče důležitých levelů, tak roční POC se nám nepatrně posunul na 210,85, vVAL na 207,80 a vVAH na 213,76
Měsíční profil
Na měsíčním profilu můžeme vidět, že vzhledem k zobchodovaným měsíčním objemům obchodů jich relativně hodně bylo zobchodováno u high profilu. I když se měsíční POC nachází těsně nad polovinou profilu, značí to zájem obchodníků obchodovat na vyšších cenách. Na hodnotě 215,10 se nám nachází 1,5násobek IB, tak uvidíme, zda se k němu v následujícím týdnu podíváme.
Týdenní profil
Nejvyšší objemy obchodů za minulý týden byly zobchodovány na hodnotách těsně kolem 213. Jinak nám týdenní profil potvrzuje horizontální vývoj trhu v úzkém rozpětí 2 bodů, což se samozřejmě negativně projevuje na výši prémií.
Shrnutí:
Ačkoliv se nám na trhu oproti minulému týdnu nic výrazně nezměnilo, stále přetrvává tzv. nákupní nálada, kdy se velcí obchodníci nebojí nakupovat na vyšších cenách. Navzdory tomu však trh z hlediska týdenní optiky našel svou rovnováhu kolem hodnoty 213, kde také uzavřel. Z mého pohledu stále není vhodné vypisovat kreditní put spready kvůli nízkým prémiím a vysokému riziku korekce.
Protože se na trhu nic moc neděje, využiji toho ke krátkému úvodu do teorie market profile (MP).
Úvod k teorii Market Profile
Co je to vlastně ten MP? Začněme s překladem: market profile = profil (charakteristika) trhu. Nahlížíme tedy tzv. pod pokličku toho, co se na trhu děje a není to zřejmé ze svíčkových grafů. MP je založen na objemu obchodů za určitý zvolený čas. Proč je to důležité? Objem vytváří především velcí hráči na trhu, kteří ví proč a kde chtějí obchodovat. Objem v tomto případě zobrazujeme horizontálně a ne vertikálně, jak jsme zvyklí ze svíčkových grafů. Proto můžeme snadno identifikovat, jak vysoké objemy se zobchodovaly na té které ceně. Dále je založen na Gaussově křivce a rozdělení pravděpodobnosti. Na obrázku s popisem můžete vidět schéma distribuční křivky s oblastí hodnoty, která je ohraničena 1. standardní odchylkou nahoře a dole, kde se odehrává 70 % všech obchodů. Dále jsou zde vyznačeny oblasti nad a pod oblastí hodnoty, kde je trh v nerovnováze. Na základě toho, kde se cena v rámci takovéhoto schématu nachází a v jakém místě se tvoří hlavní objemy obchodů, můžeme snadněji pochopit, co se na trhu doopravdy děje a predikovat možné další scénáře.