Ptáte se, co je na burze nejdůležitější? Pak jednoznačně říkám, že je to umění vyhnout se velkým ztrátám. Když se to člověku podaří, má prakticky záruku toho, že bude mít úspěšný rok. Jak na to?
To je absolutní základ. Obchodník prostě musí vědět, kolik si může dovolit na jeden obchod riskovat a přes toto číslo nejede vlak. A to dokonce ani v případě, že si myslíte, že se to už přece musí obrátit. Každý člověk postupem času vyzrává, získává nové zkušenosti, a i jeho pohled na věc se mění.
Pamatuji doby, kdy Larry Williams neměl problém riskovat na obchod deset procent velikosti účtu: „když tomu obchodu věříš, můžeš si to dovolit,“ říkával. Před rokem, když jsme se naposledy potkali na Floridě už tak nemluvil. „Chci obchodovat tak, abych riskoval nejvýš pět procent, ale spíš jenom dvě, nebo tři,“ říkal nám legendární trader v průběhu jeho třídenního kurzu.
Zkušenosti přidají ještě jeden pohled na oblast moneymanagementu. Nejde jenom o to, dávkovat do obchodů částku, jakou snese náš obchodní účet. Důležité je také vědět a umět aplikovat objem ztráty, kterou snese naše hlava.
V situaci, kdy můj účet by ustál v rámci money managementu ztrátu 1.500 dolarů, ale já si už začínám kousat nehty ve chvíli, kdy je průběžná ztráta na v obchodu pět set dolarů, mám problém. S velkou pravděpodobností pak budu se ztrátou zavírat předčasně obchody, které by klidně mohly dojít do zisku.
Z mé zkušenosti tu rozhoduje spíše management emocí a částka, kterou bez problémů snese moje hlava. A to i kdyby, mě přivedla do situace, že se budu muset rozloučit s obchodováním futures a přejít na něco klidnějšího. Jsou tu třeba akcie, opce, nebo spready… Třeba proto neobchoduji Romanovu „tříválcovku“ i když nepochybuji o tom, že je to kvalitní systém, který může vydělat hodně peněz.
Ve svém traderském životě, a možná ne jenom v něm, jsem potkal hodně lidí, kteří ztratili ostražitost a po prvních pozitivních zkušenostech, za které často ani nemohli, začali obchodovat neskutečně agresivně. Spousta obchodů…
Obchody, které ne úplně odpovídaly původnímu obchodnímu plánu. Slepé kopírování obchodů kamarádů a známých. Obchody podle expertů z televize… a mohl bych pokračovat. I já jsem si takovým obdobím prošel a nějakou dobu mně trvalo, než jsem z něj vystřízlivěl. Důkazem toho, že jsem už přece jenom o něco dál je aktuální situace na kávě. Káva letí nahoru. Všechny indikátory, které používám na mě křičí: „Shoooooooort!!! Shoooooort!!!“.
Dokonce jsem asi přede dvěma týdny v rámci Komoditních a spreadových edukativních tipů zařadil kávu na čelo seznamu komodit, které budu v právě začínajícím týdnu bedlivě sledovat. U sledování zůstalo a v týdnech následujících jsem už o vstupu do krátké pozice už neuvažoval. Všechno sice „sedí“, ale je tu jedna věc na čistých pozicích velkých obchodníků, která se mně nelíbí a dokud ta situace nepomine, rozhodně se do shortů nepohrnu. Před lety bych se na takovou jednu jedinou věc z výšky vykašlal a byl celý dychtivý do obchodu skočit a ztratit poměrně značné peníze.
S druhou radou jde ruku v ruce i ta pro dnešek poslední. Na dobré obchodní příležitosti je potřeba si počkat. A to někdy opravdu není legrace. Zvlášť pak v situaci, kdy každý týden píšete články a tvoříte každou neděli video, ve kterém máte o vlastních obchodech mluvit. „Ty lidi mně za to platí, tak bych jim měl každý týden vygenerovat nějaký obchod,“ zní mně pořád v uších, když o víkendu analyzuji to, co přinesl nový COT report.
Jenomže ono tam většinou nic není. Za celý rok jsem měl méně než deset obchodů podle COT reportu. A ony ty potvory přicházejí spíš ve skupinách, než že by to byl každý měsíc jeden obchod. A když se už něco najde, tak třeba není vstup. Nebo je vstup, ze kterého není člověk vůbec šťastný (viz, naposledy sójový olej). Opačnou stranou mince je pak to, že jsem v právě končícím roce měl jen dva ztrátové obchody a ani jedna z oněch ztrát se nevyšplhala nad čtyři stovky dolarů.
Obrana vlastních peněz je základním a hlavním úkolem člověka, který se pohybuje na burzovních parketech. A teprve na druhém místě pak je výdělek z jednotlivých obchodů a zajímavé zhodnocení obchodního účtu.
Hlídejte si svůj obchodní účet! Je to váš „výrobní nástroj“ 🙂
Chcete mi „koukat přes rameno“ a vidět, kde a jaké si připravuji obchody?
Vydávám Komoditní edukativní tipy, kde rozebírám trhy a hledám příležitosti, které zobchoduji na mém účtu.
Jste nováček? Stáhněte si zdarma Komoditní manuál!
——————————-
Chcete začít obchodovat? Ukážu vám moje kompletní know-how, krok za krokem:
Pod monitorem mám ceduli s červeným nápisem, kterou si čtu nebo o ní alespoň břinknu letmým pohledem každý den :
Organismy, které považují hrozby za nebezpečnější než
příležitosti za atraktivní, mají lepší šanci na přežití a reprodukci.
Daniel Kahneman – odborník na behaviorální (týkající se chování)
finance.