Výsledky Netflixu

Jak jsem psal v týdenním komentáři, akcie společnosti Netflix se za uplynulý týden zhodnotily téměř o čtvrtinu (od počátku roku již o 43 %). Ačkoliv to není klasická dividendová akcie, rozhodl jsem se podívat, co stálo za takovým růstem ceny.

Prvním impulsem byly zveřejněné hospodářské výsledky, i když ty nebyly nijak překvapivé. Prakticky okamžitě po oznámení hospodářských výsledků vzrostla cena akcie o 10 procent.

Odhad tržeb za poslední čtvrtletí byl splněn na 100,03 %. V absolutní částce se jednal o 10 miliónů USD. Čtvrtletní EPS bylo stejné jako odhady analytiků. Jak je možné, že zvýšení tržeb o 10 milionů způsobilo skokové zvýšené kapitalizace společnosti o skoro 10 miliard? Vždyť to je páka 1000:1.

Šlo počet nově získaných předplatitelů. Tento údaj je velmi sledovaný, protože nejde o jednorázový nákup. U velké části u nich zajišťuje pravidelné příjmy do budoucna. Společnost získala 8,3 miliónu nových předplatitelů, očekávání byla 6,4 milionu. Dalším důležitým faktorem bylo, že pouze 2 milióny nových předplatitelů byly z USA. Tam je trh téměř saturován, pro další růst firmy je tak nezbytný růst na zahraničních trzích.

Společnost spoléhá na další růst, investuje významně do marketingu a rozšiřování produktové nabídky. Proto si firma v loňském roce půjčila přes 3 miliardy.

Ukazatel P/E > 270 vypadá děsivě, stejně jako Forward P/E na úrovni 120.

Stávající P/E je ovlivněno marketingem a zároveň paradoxně i rychlým růstem tržeb a rostoucím ziskem: kdyby firmě v následujících 3 čtvrtletích zisk vůbec nerostl, P/E by kleslo z 277 na 170. Ne, že by 170 nebylo moc, ale i tak je rozdíl velký. Z pohledu nákladů – kdyby firma nechala marketingové náklady roku 2017 na úrovni roku 2016, byl by zisk za jinak stejných okolností dvojnásobný.

Vedení společnosti oznámilo pro roky 2018 a 2019  další zvýšení výdajů na marketing a vlastní tvorbu (i když tento druh nákladů je kapitalizován do nehmotného majetku a následně odepisován). To je to, co díky čemu investoři věří v pokračování růstu.

Když se podívám na výkazy, vidím, že zhruba polovina nákladů není z pohledu investora přesně definována. Jde o odpisy ve výši 6,2 miliardy dolarů. Společnost pouze zveřejnila, že společnost pracuje se zrychlenými odpisy a podepisovací období je obvykle mezi 6 měsíci až 5 lety, někde se pracuje i s odpisy podle počtu zhlédnutí. Zrychlené odpisy znamenají, že na počátku odepisovacího období jsou větší a potom c čase klesají.

Oněch 6,2 miliard dolarů odpisů při nezveřejněné přesné politice tvorby odpisů je položka, díky které lze do jisté míry hýbat hospodářským výsledkem.  Uvědomme si, že 10% změna odpisů znamená pohyb provozního zisku o 75 %. Společnost má pravděpodobně   v odpisech ukryté „rezervy“ na horší časy. V takovéto situaci by mě překvapilo, kdyby v nejbližší době společnost nesplnila očekávání analytiků, pokud jde o EPS.

Tato akcie není value investice, to je typická růstová akcie spojená s vírou v pokračování rychlého růstu.

 

? Zbavte se obav, postupujte krok za krokem. Budujte vzdělání. Nezapomeňte, že je obrovský rozdíl něčemu opravdu rozumět, nebo jenom něco odpapouškovat.? Nenechte si proklouznout mezi prsty podíl na rozdělovaných stamiliardách dolarů.

Zdarma si můžete stáhnout můj ebook a podívat se na moje postupy při vyhledávání těch nejlepších akcií světa:

Jan Dvořák
Jan Dvořák
Jan Dvořák je uznávaný odborník na fundamentální analýzu akcií a globální makroekonomickou analýzu. Je zakladatelem portálu proinvestory.cz, který je v současné době jedinečným projektem na české scéně. Mezi jeho čtenáře patří investiční profesionálové z bankovních domů, soukromí obchodníci, ale i lidé, kteří teprve s investováním nebo obchodováním na finančních trzích začínají. Při investování na kapitálových trzích zaměřuje se na akcie středních firem, včetně komoditních.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů